Sign my
GuestBook

NBDS 118-119

Demontage van het frame

Ontmanteling van een massaproductie model kan een bijzonder lastig zijn. De handleiding van de fabrikant gaat gewoonlijk niet verder dan de demontage voor het verwisselen van de lampjes. Om deze lok van een E naar een 1'D om te bouwen moet je echter strippen tot het kale frame. Ik heb dat proces dus in detail vastgelegd om verschillende redenen.

  • voor lezers van deze pagina die hetzelfde willen ondernemen
  • voor mezelf omdat ik de volgorde van demontage moet onthouden omdat ik over een maand of zes de lok weer in elkaar moet zien te krijgen
  • om de oorspronkelijke opbouw te onthouden. De handleiding zegt soms zoiets als "zaag het achterste uiteinde van de koppelstang". De twee koppelstangen bestaan uit twee delen elk met twee uiteinden. Als je dat leest weet je dan nog wat het achterste uiteinde was? Ik niet. Dus zonder foto heb ik een 7 op 8 kans dat ik het verkeerde uiteinde afzaag.

 

De meeste foto hieronder zijn zelfverklarend, ik schrijf er dus alleen wat commentaar bij als het nodig is.

Afscheid nemen

 
 

Wees heel voorzichtig met het draagstel en het drijfwerk, het is kwetsbaar. Sla het meteen op een veilige en afzonderlijke plek op.

Stel de veertjes van de eerste en laatste as zeker.

Het losschroeven van de printplaat was niet voldoende om hem van zijn plaats te kunnen lichten.

Al gauw bleek het aan de voorzijde vast te zitten aan de verticale verbindingen naar het lampje.

Ik maakte de soldeerverbindingen los. Erg voorzichtig hoeft dat niet, de verbindingen en het verlichtingsdeel gaan toch de Kliko in.

Het eindresultaat: een kaal frame

Die een goed bad en wat schrobben in vaatwasmiddel nodig had om te ontvetten.